Beste resultaat

Het belang van een goede core-training wordt vaak onderschat maar is erg belangrijk zowel voor bewegingen in het dagelijks leven (boodschappen doen, huishoudelijke werkzaamheden, traplopen etc.), voor vooruitgang qua snelheid bijvoorbeeld bij hardlopen en wielrennen maar ook om algemene spieropbouw te trainen waardoor je in zijn algemeenheid sterker wordt. Daarnaast wordt balans getraind en werkt het blessure-preventief. Je traint een goede houding waardoor je minder kans hebt op rug-of schouderklachten en je middel wordt er strakker van.

Core betekent letterlijk kern. Core-training traint de romp (rug, buik en bekken) waarbij meer specifiek de dieper liggende rompspieren worden getraind. Wanneer buikspieroefeningen worden gedaan, train je alleen de buitenste lagen van de buik, maar niet de dieper gelegen rompspieren, die juist verstevigd kunnen worden met core-training.

Wielrenners of hardlopers denken vaak dat zij alleen hun beenspieren hoeven te trainen. Echter, door die eenzijdige belasting komt het regelmatig voor dat zij last krijgen van rug, schouders of nek. Dit komt omdat tijdens trainingen en wedstrijden deze spieren vaak langdurig worden belast. Daarom is het zo belangrijk dat de rompspieren worden getraind.

Wanneer je core sterker wordt, kan deze zwaarder worden belast. Niet alleen je romp wordt steviger maar ook de spieren rondom de wervelkolom. Je bent dan ook beter in staat om ‘klappen’ op te vangen, niet alleen bij zware krachtinspanning maar ook bij bijvoorbeeld een val. Of bijvoorbeeld bij een flinke duw tijdens een voetbalwedstrijd.

Kortom: het bovenstaande laat zien hoe belangrijk een sterke core is, niet alleen om sportieve prestaties te verbeteren maar ook tijdens dagelijkse werkzaamheden.

Vaak wordt core training uitgevoerd zonder al te veel hulpattributen, althans niet op grote fitness toestellen. Er wordt gebruik gemaakt van kleine gewichtjes, fitness-ballen in alle varianten maar verder is het ‘gewoon het lichaam zelf’ dat wordt ingezet om core te trainen. Er worden dan veel meer spieren tegelijk gebruikt.

Tijdens mijn trainingen als personal trainer besteed ik altijd veel aandacht aan core-training, minimaal een kwartier.

Wil je een programma op maat of meer weten, neem contact op.